
Insurans Am
Dapatkan perlindungan Kemalangan Diri, Motor and Perjalanan melalui GoPayz sekarang. Harga berpatutan dan tiada dokumen rumit.
Kami telah mengemas kini terma Perjanjian Perkhidmatan GoPayz kami. Terma yang dikemas kini akan berkuat kuasa pada 17 Mac 2023.
Kami telah mengemas kini terma Perjanjian Perkhidmatan GoPayz kami. Terma yang dikemas kini akan berkuat kuasa pada 17 Mac 2023.
GoInsure Travel ditawarkan dan ditaja jamin oleh Chubb Insurance Malaysia Berhad No. Pendaftaran 197001000564 (9827A) (“Chubb”), syarikat insurans yang dilesenkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia dan dipromosikan oleh No. Pendaftaran U Mobile Services Sdn Bhd 200401034375 (672884-H) ("U Mobile Services") kepada pelanggannya.
Sila rujuk www.gopayz.com.my untuk maklumat lebih lanjut.
GoInsure Travel adalah produk insurans yang merangkumi perbelanjaan perubatan, pembatalan perjalanan, kehilangan bagasi, kelewatan penerbangan dan kerugian lain yang ditanggung semasa melakukan perjalanan, sama ada di peringkat antarabangsa atau domestik.
Sila rujuk lembaran pendedahan produk untuk keterangan lebih lanjut
GoInsure Travel disediakan untuk pelanggan GoPayz dan pasangan dan anak-anak pelanggan GoPayz hanya berdasarkan kriteria kelayakan yang disenaraikan di bawah:
Klasifikasi |
Kriteria Kelayakan |
Orang yang Diinsuranskan |
1. Pelanggan GoPayz;
2. Warganegara Malaysia, Penduduk Tetap Malaysia, pemegang permit kerja yang sah, pemegang pas pekerjaan yang sah, pemegang pas bergantung yang sah, pemegang pas lawatan sosial jangka panjang yang sah atau pemegang pas pelajar yang sah; dan 3. Berumur sekurang-kurangnya 18 tahun pada tarikh permulaan tempoh diinsuranskan seperti yang dinyatakan dalam perakuan. |
Pasangan Orang yang Diinsuranskan |
1. Warganegara Malaysia, Penduduk Tetap Malaysia, pemegang permit kerja yang sah, pemegang pas pekerjaan yang sah, pemegang pas bergantung yang sah, pemegang pas lawatan sosial jangka panjang yang sah atau pemegang pas pelajar yang sah; dan
2. berumur sekurang-kurangnya 18 tahun pada tarikh permulaan tempoh diinsuranskan seperti yang dinyatakan dalam perakuan. |
Anak-anak Orang yang Diinsuranskan |
1. Warganegara Malaysia, Penduduk Tetap Malaysia, pemegang pas bergantung sah atau pemegang pas pelajar yang sah; dan
2. Berumur sekurang-kurangnya 30 hari dan tidak lebih daripada 18 tahun pada tarikh permulaan tempoh diinsuranskan seperti yang dinyatakan dalam perakuan; atau
3. Tidak lebih daripada 23 tahun jika anak itu adalah pelajar sepenuh masa di institusi pengajian tinggi yang diiktiraf pada tarikh permulaan tempoh diinsuranskan seperti yang dinyatakan dalam perakuan; dan tidak berkahwin; dan tidak bekerja. |
Sila rujuk susun kata polisi untuk maklumat lebih lanjut.
Terdapat 2 jenis pelan GoInsure Travel yang tersedia untuk pelanggan GoPayz seperti berikut:
i. pelan perjalanan tunggal; dan
ii. pelan perjalanan tahunan.
Tempoh yang diinsuranskan untuk GoInsure Travel adalah tempoh perjalanan yang ditunjukkan oleh anda dan seperti yang dinyatakan dalam Sijil Insurans.
Contohnya semasa perjalanan pulang, jika anda melancong ke beberapa negara dari 14 Januari 2019 hingga 10 Februari 2019, tempoh diinsuranskan adalah dari 14 Januari 2019 hingga 10 Februari 2019.
Tidak. Anda mesti membeli GoInsure Travel sebelum memulakan perjalanan.
Ya, anda berdua mesti membeli 1 polisi GoInsure Travel untuk masing-masing, melalui akaun Gopayz masing-masing.
Ya, anda boleh, dengan membeli pelan perjalanan tunggal di bawah GoInsure Travel.
GoInsure Travel untuk satu perjalanan memberikan perlindungan sepanjang tempoh diinsuranskan atau ketika anda tiba di lapangan terbang di negara x.
Anda boleh membeli GoInsure Travel melalui GoPayz dengan memilih tab insurans perjalanan dan mengikuti arahan yang diberikan.
Ya, anda boleh membeli GoInsure Travel untuk pasangan atau anak anda sahaja, jika mereka memenuhi syarat kelayakan untuk GoInsure Travel (Lihat soalan nombor 1 dari FAQ ini di bawah Jenis Pelan dan Kelayakan) tertakluk pada terma dan syarat yang dikenakan untuk pembelian GoInsure Travel yang disediakan di www.gopayz.com.my.
Setelah berjaya membeli GoInsure Travel, anda akan menerima pernyataan e-sijil dan polisi GoInsure Travel yang menerangkan faedah dan liputan melalui e-mel dari Chubb dalam masa 3 hari bekerja dari tarikh pembayaran.
Anda boleh memilih untuk membayar premium GoInsure Travel melalui akaun GoPayz, kad debit atau kad kredit.
Tidak, bagaimanapun, harap maklum bahawa ada pengecualian seperti keadaan perubatan sedia ada, yang mungkin tidak dilindungi di bawah manfaat perbelanjaan perubatan daripada polisi GoInsure Travel anda.
Sila rujuk susun kata polisi untuk maklumat lengkap
Apa-apa keadaan perubatan, yang anda mempunyai pengetahuan yang munasabah, dan telah anda hidapi, 12 bulan sebelum tarikh permulaan tempoh diinsuranskan.
Sila rujuk kata dasar untuk maklumat lengkap.
Tidak, pilihan ini tidak tersedia untuk GoInsure Travel.
Tidak, polisi GoInsure Travel tidak merangkumi masalah berkaitan kehamilan selain daripada keguguran yang tidak disengajakan kerana kecederaan badan akibat kemalangan dalam tempoh yang diinsuranskan.
Ya, ia dilindungi jika berlaku kemalangan dalam tempoh diinsuranskan. Walau bagaimanapun, ini tidak termasuk kos gigi palsu.
Tidak, jumlah perlindungan bagasi tidak dapat ditingkatkan.
Tidak, GoInsure Travel tidak meliputi peralatan yang disewa.
Hadiah dan barang yang dibeli semasa perjalanan mungkin dilindungi tertakluk pada terma dan syarat polisi GoInsure Travel.
Sila rujuk Bahagian 14 daripada susun kata polisi; "Kehilangan atau Kerosakan Barang Peribadi dan Bagasi" - Harta Tidak Dilindungi "dalam susun kata polisi.
GoInsure Travel menyediakan liputan untuk jumlah manfaat yang dinyatakan dalam Jadual Manfaat di bawah Seksyen 18 susun kata polisi; "Penundaan Bagasi" untuk setiap penangguhan 6 jam berturut-turut penuh, hingga jumlah maksimum yang ditentukan dalam Jadual Manfaat di bawah manfaat yang sama, tidak kira sama ada ia melibatkan 1 atau lebih bagasi.
Polisi GoInsure Travel memberikan perlindungan kehilangan bagasi hingga had maksimum yang dinyatakan di bawah Seksyen 14 susun kata polisi; Kehilangan/Kerosakan Harta & Barang Peribadi.
Tidak, ia tidak akan dilindungi kerana bagasi yang tidak disertakan tidak dilindungi di bawah polisi GoInsure Travel.
Tidak, barang yang dirampas oleh mana-mana pihak berkuasa kerajaan tidak dilindungi.
Had perlindungan berbeza-beza bergantung pada jenis polisi GoInsure Travel yang dibeli.
Untuk keterangan, sila rujuk Ringkasan Manfaat
Tidak, peralatan sukan tidak dilindungi kecuali peralatan golf, jika polisi GoInsure Travel yang anda beli mempunyai manfaat peralatan Emas.
Sila rujuk Bahagian 27B - Kehilangan Peralatan Golf Kerana Kecurian berdasarkan pernyataan polisi untuk maklumat lengkap.
Anda boleh merujuk kepada definisi "Kegiatan Sukan dan Sukan Ekstrim" di bawah Bahagian 1 susun kata polisi yang menyenaraikan jenis sukan lasak dan aktiviti sukan yang tidak dilindungi.
Tidak, polisi tidak termasuk tuntutan pembatalan perjalanan yang disebabkan oleh kewajipan perniagaan, kewangan dan kontrak.
Tidak, ini tidak dilindungi dalam liputan polisi GoInsure Travel.
Anda akan dilindungi jika terpaksa membatalkan atau menangguhkan rancangan perjalanan sebagai akibat langsung dan perlu daripada salah satu sebab yang dinyatakan berikut:
Jenis Sebab yang Dinyatakan |
Perjalanan Luar Negara |
Perjalanan Domestik |
Garis masa kejadian yang dinyatakan dilindungi |
||
(i) Kematian Anda |
Kejadian ini mungkin berlaku pada bila-bila masa sebelum tarikh bertolak yang dijadualkan |
Kejadian ini mesti berlaku dalam tempoh 7 hari sebelum tarikh bertolak yang dijadualkan. |
(ii) Anda mengalami kecederaan badan atau menghidap penyakit, yang menurut pendapat doktor menyebabkan anda tidak layak melakukan perjalanan pada tarikh bertolak yang dijadualkan |
Kejadian ini mesti berlaku dalam tempoh 60 hari sebelum tarikh bertolak yang dijadualkan. |
|
(iii) Kematian ahli keluarga rakan seperjalanan sebelum tarikh bertolak yang dijadualkan |
Kejadian ini mesti berlaku dalam tempoh 30 hari sebelum tarikh bertolak yang dijadualkan. |
|
(iv) Kecederaan badan atau penyakit yang dihadapi anggota keluarga atau rakan perjalanan yang memerlukan mereka ditahan di hospital |
||
(v) Anda atau rakan perjalanan atau diminta untuk berada dalam kuarantin wajib, dipanggil untuk subpoena atau diculik, pembatalan perkhidmatan penerbangan biasa yang dijadualkan akibat mogok, rusuhan atau kekacauan awam yang berada di luar kawalan di destinasi yang dituju. |
Kejadian ini mesti berlaku dalam masa 14 hari sebelum tarikh bertolak yang dijadualkan dan mesti disertakan dengan nasihat perjalanan, bukti yang diperlukan atau laporan daripada pihak berkuasa yang berkenaan. |
|
(vi) Kediaman anda di Malaysia menjadi tidak berpenghuni berikutan kebakaran, ribut, atau banjir yang berlaku sehingga kehadiran anda diperlukan di lokasi pada tarikh bertolak yang dijadualkan, atau disebabkan oleh bencana alam di negara dituju yang menghalang anda memulakan perjalanan. |
Sila rujuk Seksyen 11 - Pembatalan Perjalanan susun kata polisi- untuk keterangan lebih lanjut.
Ya, anda boleh membuat tuntutan sekiranya bencana alam berlaku 14 hari sebelum tarikh bertolak yang dijadualkan seperti yang dinyatakan dalam e-sijil anda.
Anda mesti memberikan nasihat perjalanan daripada pihak berkuasa yang berkenaan sebagai bukti untuk tuntutan anda.
Anda boleh memuat turun borang pencalonan daripada www.chubb.com/my-goinsure.
Borang pencalonan harus diisi dengan sewajarnya, ditandatangani oleh anda dan disaksikan oleh orang yang waras, yang telah berumur 18 tahun dan bukan penama yang dinamakan. Sekiranya ini tidak dilakukan, borang pencalonan tidak sah dan Chubb tidak dapat membayar wang polisi bergantung kepada borang pencalonan yang tidak sah.
Borang pencalonan yang ditandatangani dan disaksikan kemudian boleh difakskan atau di hantar melalui e-mel ke Chubb.
Tidak wajib bagi anda untuk mencalonkan penerima di bawah GoInsure Travel. Walau bagaimanapun, jika anda ingin mencalonkan penerima, anda boleh melakukannya dengan mengisi borang pencalonan dan menghantar borang yang telah lengkap diisi melalui e-mel kepada Chubb di goinsure.MY@chubb.com.
Namun, seperti yang diperuntukkan di bawah Jadual 10 Akta Perkhidmatan Kewangan 2013, anda boleh mencalonkan pihak natural untuk menerima wang polisi yang perlu dibayar semasa kematian anda.
Anda boleh mencalonkan sesiapa sahaja tetapi sekiranya anda memilih untuk mencalonkan orang lain selain anak, pasangan atau ibu bapa, Jadual 10 Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 memperuntukkan bahawa orang tersebut hanya dapat menerima wang polisi sebagai pelaksana (bukan sebagai penerima). Sekiranya anda ingin orang itu menerima wang sebagai penerima, maka anda harus memberikan manfaat polisi kepada orang tersebut.
Sekiranya anda tidak mencalonkan, wang polisi akan dibayar kepada penerima hak harta pusaka sesuai dengan undang-undang.
Chubb akan menyerahkan jumlah manfaat secara langsung kepada orang yang diinsuranskan kecuali untuk manfaat kematian, di mana jumlah manfaat akan dibayar kepada penama yang diinsuranskan atau jika tidak ada penama tersebut, kepada penama atau penerima sah yang dikehendaki oleh Chubb untuk membayar di bawah undang-undang.
Sekiranya anda berhak mendapat pengembalian dana atau penggantian semua atau sebahagian perbelanjaan tersebut daripada sumber lain, atau jika ada insurans lain terhadap kejadian yang dilindungi di bawah polisi GoInsure Travel, Chubb hanya akan bertanggungjawab atas kelebihan jumlah yang boleh diperoleh daripada sumber insurans lain.
Sebagai gambaran, jika anda telah mengemukakan tuntutan sejumlah RM 800 untuk kerosakan bagasi kepada Syarikat Insurans A yang telah melebihi had tuntutan RM500. Chubb akan melindungi lebihan jumlah dengan baki RM300 sahaja.
Anda boleh membatalkan polisi GoInsure Travel anda dengan cara berikut:
Jenis GoInsure Travel | Kaedah Pembatalan | |
---|---|---|
Pelan Perjalanan Tunggal | ||
Pelan Tahunan | ||
Bulan semasa liputan dibatalkan | % daripada jumlah premium yang dibayar untuk dikembalikan | |
Dalam masa 2 bulan dari tarikh polisi tahunan GoInsure Travel berkuatkuasa. | 60% | |
Dalam masa 3 bulan dari tarikh polisi tahunan GoInsure Travel berkuatkuasa. | 50% | |
Dalam masa 4 bulan dari tarikh polisi tahunan GoInsure Travel berkuatkuasa. | 40% | |
Dalam masa 5 bulan dari tarikh polisi tahunan GoInsure Travel berkuatkuasa. | 30% | |
Dalam masa 6 bulan dari tarikh polisi tahunan GoInsure Travel berkuatkuasa. | 25% | |
Lebih 6 bulan dari tarikh berkuatkuasa polisi tahunan GoInsure Travel. | Tiada bayaran balik | |
Penting untuk anda memberitahu Chubb apa-apa perubahan dalam maklumat hubungan anda untuk memastikan semua surat-menyurat diterima tepat pada masanya.
Sekiranya terdapat perubahan pada maklumat hubungan, anda boleh memberitahu Chubb dengan memuat turun Borang Permintaan Pembetulan Data Peribadi dari www.chubb.com/my-goinsure dan menghantar e-mel borang yang telah lengkap diisi kepada Chubb di goinsure.MY@chubb.com.
i. Tuntutan untuk kematian akibat kemalangan/manfaat hilang upaya kekal
GoInsure Travel anda akan dihentikan serta-merta setelah pembayaran manfaat Chubb di bawah kematian akibat kemalangan atau faedah hilang upaya kekal.
ii. Tuntut untuk faedah lain
a. GoInsure Travel tidak akan ditamatkan apabila pembayaran faedah Chubb dibayar; dan
b. tuntutan yang dibuat mestilah berdasarkan asas penggantian setiap kemalangan dan tidak boleh melebihi jumlah yang diinsuranskan. Walau bagaimanapun, harap maklum bahawa Chubb hanya akan membayar 1 manfaat bagi setiap tuntutan seperti yang diperuntukkan di bawah susun kata polisi.
Sila rujuk Susun Kata Polisi untuk maklumat lengkap.
Sekiranya tuntutan anda boleh dibayar di bawah GoInsure Travel, Chubb akan membayar pembayaran manfaat dalam masa 14 hari bekerja dari hari tuntutan diluluskan, tertakluk kepada penerimaan dokumentasi penuh dan lengkap.
Anda mesti menyerahkan semua tuntutan terus ke Chubb dengan memuat turun borang tuntutan daripada www.chubb.com/my-goinsure dan menghantar e-mel borang yang telah lengkap diisi berserta dokumentasi lengkap kepada Chubb di A&HClaimsconnect@chubb.com.
Anda boleh menyemak rekod transaksi GoInsure Travel yang dibeli dan butiran pembayaran selama 3 bulan terakhir melalui akaun GoPayz anda di bawah tab "Transaction".
Anda boleh menghubungi talian khidmat pelanggan Chubb di 03-20583198 atau melalui e-mel di goinsure.MY@chubb.com.
i. Ya. Liputan GoInsure Travel tidak akan ditamatkan secara automatik setelah penamatan akaun GoPayz anda.
ii. Setelah penamatan akaun GoPayz, anda berhak untuk menerima perlindungan sehingga tamat tempoh insurans daripada GoInsure Travel.
iii. Sebagai gambaran, jika pelan tahunan GoInsure Travel anda berkuatkuasa pada 1 Disember 2019 dan Akaun GoPayz anda ditamatkan pada 5 Disember 2019, GoInsure Travel anda akan diteruskan sehingga 31 Disember 2020 (iaitu tarikh luput liputan GoInsure Travel).
Anda boleh mengemukakan tuntutan setelah GoInsure Travel anda dibatalkan atas sebarang kemalangan yang berlaku dalam tempoh yang diinsuranskan, tertakluk kepada had tuntutan.
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}